"Margareta Paslaru Un mit al muzicii usoare romanesti” – compozitorul George Grigoriu, Super Magazin 07.1994; “O legendă vie a României, o artistă cu totul speciala” - J.National 9.07.2008; “Margareta Paslaru este o mare, mare artista” – regizoarea Elisabeta Bostan, Adevarul 27.09.2008; “Mitul Margareta Paslaru continua sa traiasca!” – Jurnalul Saptamanii, Tel Aviv 5.11.2009 I. Segal; “Talentul universal al Margaretei Paslaru reprezinta intr-adevar un fenomen extraordinar” – Borba, Belgrad 1965; “Am considerat parcurgand paginile de creatie ale Margaretei Paslaru ca domnia sa face parte din clasicismul muzicii romanesti prin valoarea compozitiilor” - prof. dr. Mihai Cosma TVR3 2010; “Margareta Paslaru figureaza in Lexiconul Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor” – muzicologul Viorel Cosma - Aula Uniunii Compozitorilor 22.09.2008; “La începutul primăverii, doamna Margareta Pâslaru, un adevărat icon al muzicii românești, pășește în cel de-al 63 an de carieră artistică iar Muzeul Municipiului Bucureşti o omagiază prin organizarea unei expoziții retrospective. Margareta Pâslaru este o figură emblematică a lumii artistice românești, cântăreață, compozitoare, actriță și realizatoare TV și radio.” - muzeulmunicipiuluibucuresti.ro 26.02.2021; “Margareta Pâslaru este onorată ca una dintre cele mai complexe personalităţi ale culturii româneşti, cu o carieră absolut fabuloasă.” - Rador.ro, 09.07.2021

Faceți căutări pe acest blog

joi, 1 ianuarie 2015

Daniela Caraman Fotea despre 'Ideile Margaretei' Paslaru


Sursa: cimec.ro / autor Daniela Caraman Fotea / 28.10.2014


IDEILE MARGARETEI... 

…se derulează în crescendo; dobândesc înveșmântări inedite, emoționante, cu urmări benefice, nu doar artistic: pentru că MARGARETA PÂSLARU – la ea mă refer, și-a făcut o regulă de viață în a-și ceda drepturile materiale cuvenite pentru discuri, celor în nevoie, copiilor dar și artiștilor de vârsta a treia. Așa se recomandă și CD-ul care marchează finalul acestui an: ACTORII CÂNTĂ, editat de UNITER, FONDUL DE SOLIDARITATE TEATRALĂ, în beneficiul Campaniei Naționale „Artiștii pentru artiști - ediția 2014”.

Margareta ne oferă un program de autor – compozitor: piese noi și mai vechi (între ele și câteva interzise altădată la difuzare; un exemplu, cea cu titlul ...Se ...bâlbâie...!). Orchestrațiile sunt noi, profesional concepute, cu fantezie ritmică și armonică de Călin Grigoriu (majoritatea), George Natsis, Mircea Drăgan, George Popa, Andrei Kerestely. Reîntâlnirea cu arta lui Radu Goldiș fiind la rândul ei delectantă. Masterizare Jolt și Andrei Kerestely.

Ideea salutară a Margaretei a fost alăturarea în florilegiul interpretării a vocilor unor artiști ai scenei teatrale, mulți aflându-se la prima lor întâlnire cu Euterpe. Recunosc: actori cu talent vocal au existat în context (Florin Piersic, Ștefan Iordache). Dar, distribuția, alegerile compozitoarei au fost acum, salutare: varietatea aparițiillor – 12 – pe scena ...audio crează o extraordinară diversificare a mijloacelor de expresie, fiecare protagonist valorizând o cât mai bogată zestre a artei actorului. Lesne de remarcat cum de la o strofă la alta, chiar de la un vers la altul registrul se schimbă. Ce fantezie, ce emulație! Emoția, ineditul, copleșesc. Cu un ingredient neașteptat: în atmosfera (aproape a) fiecărei piese, se simte, așa ca o străfulgerare, o sugestie a timbrului Margaretei... cea mai apropiată fiind Emilia Popescu. Maria Buză este excepțională, (ca de altfel în tot ce face). Are și o partitură superbă pe versurile unicat ale Agathei Grigorescu Bacovia: Amanții mei sunt cărțile-nțelepte... Mihai Bisericanu declara într-un interviu că a simțit cântând, o nespusă libertate. O și transmite! Silviu Biriș – o mare surpriză; glas agreabil, modulații neașteptate ale verbului, temperament. Întâlnirea, momentul de suprapunere, de topire a timbrului său cu sonoritea violoncelului măiestru condus de virtuozul Ștefan Cazacu, este o secvență antologică. Rodica Mandache găsește în melodia Pasiunea accente de ...midinetă! Mirela Jienescu – moment de candoare printr-o voce suavă. Shakespeare-anul Marius Bodochi, împlinește dramatismul printr-o perfectă rotunjire a silabei, sunetul glasului îi evocă imaginea impresionantă. Marius Manole nu cântă: parcurge o incantație... Corina Chiriac nu ne lipsește de umor. Gelu Nițu are sensibilitatea din poveștile lui Creangă. Florin Zamfirescu – sincer, nu mi-l închipuiam cântând, modulează și... literele! Ovidiu Niculescu ne poartă în ambianța interpretărilor moderne. Suntem în permanență captați de noi și noi mesaje expresive. Dorești revenirea la audiții. Rezultatul este și el neașteptat: reauzirea nu epuizează. Discul face parte dintre cele pe care le păstrezi aproape, apelându-l ori de cîte ori dorești o bucurie. Împlinită și de secvența duhovnicească a muzicii creată pe rugăciunea Tatăl Nostru.

Discul Margaretei nu părăsește atmosfera șlagărului. Am căutat să-mi conturez o preferință între piesele – altele decât secvența numită mai înainte. A fost greu pentru că programul se cere ascultat în integralitate, în căutare și dobândire a satisfacției sonore. Și încă un gând: Margareta, prin ideea de distribuție aleasă a conceput un scenariu, un fel de emisiune înscenată, așa cum semnau odinioară la Televiziune un Alexandru Bocăneț, Titus Munteanu, Cecilia Silvestri... Impecabilă îngemănare de muzică, vers și interpretare.

Parafrazând hit-ul notoriu al Margaretei care încheie programul – Lasă-mi, toamnă, pomii verzi, interpretat de întreaga garnitură solistică, pot formula pentru Margareta și inspirația ei mereu înnoită o rugă: Lasă-i, Doamne, pomii verzi...


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu