In anul 1962 marele regizor Liviu Ciulei a invitat-o pe tanara Margareta Paslaru sa participle la o auditie in vederea alcatuirii distributiei viitoarei premiere cu piesa de teatru “Opera de trei parale” de Bertolt Brecht.
Repetitiile au inceput
pe 4 octombrie 1962 si au reunit o prima varianta de distributie. Margareta
Paslaru fusese aleasa alaturi de celebra Maria Tanase si de mari actori ai
Teatrului “Lucia Sturza Bulandra”: Joules Cazaban, V. Ronea, Lazar Vrabie, Mimi
Enaceanu, Rodica Tapalaga, Raluca Sterian, Aurelia Sorescu, Dumitru Furdui, Nae
Stefanescu, Sorin Balaban.
Pe 12 noiembrie 1964
are loc premiera iar pe afis apareau nume mari ale scenei romanesti: Toma
Caragiu, Victor Rebengiuc, Dumitru Furdui, George Marutza, Mimi Enaceanu,
Margareta Paslaru, Clody Bertola, Virginica Popescu, Rodica Tapalaga, Gh.
Oprina, Mihai Mereuta, Marius Pepino s.a.
Spectacolul s-a jucat pe parcursul a mai multe stagiuni,
ajungandu-se la aproximativ 400 de reprezentatii.
In 17 decembrie 1966,
la Leningrad, are loc primul spectacol dintr-un turneu in fosta URSS cu piesa “Opera
de trei parale”. Informatia Bucurestiului din 19.12.1966 publica o stire
referitoare la acest eveniment: “Leningrad, 18 (Agerpres) – Incepandu-si
turneul in Uniunea Sovietica, colectivul Teatrului “Lucia Sturza Bulandra” a
prezentat sambata seara primul spectacol la Palatul Culturii din Leningrad cu
piesa “Opera de trei parale” de Bertolt Brecht. Spectacolul a fost primit de
publicul leningradean cu vii aplauze. Printr-o instalatie speciala, intreg
spectacolul a fost tradus in limba rusa. Ziarul “Vecernai Leningrad” scrie ca
expresivitatea jocului actorilor romani a facut inutila traducerea piesei.”. De
altfel, turneul fusese anuntat in presa romana inca din 18.11.1966 cand
Saptamana Culturala a Capitalei scria: “Timp de doua saptamani artistii
bucuresteni vor aparea in fata spectatorilor din Leningrad si Moscova, unde se
vor juca spectacolele “Opera de trei parale” de Bertolt Brecht – in regia lui
Liviu Ciulei, care semneaza si scenografia impreuna cu Ion Oroveanu – si recenta
premiera cu comedia lui I.L. Caragiale “D-ale carnavalului” pusa in scena de
Lucian Pintilie in decorurile lui Liviu Ciulei si Giulio Tincu.”
Debutul actoricesc al
Margaretei Paslaru pe scena Teatrului “Lucia Sturza Bulandra” a fost remarcat
in diverse cronici aparute in presa vremii:
Foto din Opera de trei parale si Tunelul in revista maghiara Orszag Vilag 13.06.1966 |
SANDA
FAUR - Flacara, 28 noiembrie 1964: "Ca sa nu mai vorbim de faptul ca Liviu Ciulei
o aduce in scena - pentru un rol in primul rand de proza - pe Margareta
Paslaru, sustragand-o muzicii usoare, pentru a-i revela insusiri dramatice.
Pentru Mackie-Sis a fost adus de la Ploiesti (unde este si actor si directorul
teatrului ploiestean) Toma Caragiu, si alegerea s-a dovedit fericita. Langa el,
cantand cu vocea-i plina songurile, disonant si caricatural asa cum se cerea,
Margareta Paslaru se descopera si ni se descopera ca avand contingente reale cu
teatrul: scena n-o intimideaza, Brecht n-o inhiba. Polly realizata de ea are
dezinvoltura, are candoarea vag triviala a fiicei lui Peachum, e
"domnisoara virtuoasa " care, devenind sefa gangsterilor, ii pune la
respect cu vorba racnita, dar si cu pumnul. Si tot acest amestec de ingenuitate,
ferocitate si vulgaritate Margareta Paslaru le aduce pe scena sub o imagine
care ne aminteste oarecum de cea lansata de Brigitte Bardot."
MANASE RADNEV - Informatia Bucurestiului, 9 decembrie 1964:
“O surpriza foarte placuta ne-a oferit Margareta Paslaru cu jocul ei dezinvolt,
bine indrumat de regizor spre dezvaluirea idealurilor marunte ale fetei lui
Peachum.”
MIHAI UNGHEANU – Scanteia tineretului, 15 decembrie 1964: “Apelul la o cantareata veritabila, cerut imperios de text, a relevant calitatile scenice ale Margaretei Paslaru”
CONTEMPORANUL, 18 decembrie 1964: “Interpretarile cu
totul remarcabile ale lui George Marutza (Peachum), Margareta Paslaru (Polly),
Toma Caragiu (Macheath), Clody Bertola (Jenny) si Rodica Tapalaga (Lucy) –
demne de o analiza extinsa pe care spatiul nu ne-o ingaduie sau aparitiile
interesante realizate de Mimi Enaceanu (doamna Peachum), Mihai Mereuta (Matews)
si Marius Pepino (Jakob) se detaseaza net pe fondul desfasurarii de ansamblu.”
TEATRUL
nr.1, ianuarie 1965: "Iar Margareta
Paslaru, desi fara scoala scenica, a jucat personajul intr-un autentic stil
brechtian."
ANDREI BALEANU – Scanteia, 7 ianuarie 1965: “Margareta
Paslaru (Polly) debuteaza promitator in teatru, dovedindu-se o talentata
actrita in formare, cu o mimica amuzanta; inflexiunile dramatice ale vocii au
avantajat-o mai ales in interpretarea songului despre Jenny – logodnica piratului.”
DINU SARARU - Luceafarul, 30 ianuarie 1965: “O
revelatie in spectacol o constituie Margareta Paslaru: talentata interpreta de
muzica usoara, distribuita de regizor in dificilul rol Polly face dovada unor
certe calitati actoricesti si joaca alaturi de incercatii sai parteneri cu o
siguranta scenica remarcabila. Iar interpretarea pe care o da song-ului despre “Jenny,
logodnica piratului”, unde virtutile de cantareata sunt puse in lumina odata cu
un bun joc actoricesc.”
Secvente din spectacol: Margareta Paslaru si Toma Caragiu in piesa "Opera de trei parale"
Balada lui Mackie Sis: Margareta Paslaru – Mackie Sis – Mack the knife
Interviu filmat in cabina inainte de premiera: Margareta Paslaru, interviu piesa "Opera de trei parale" - arhiva TVR
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu