"Margareta Paslaru Un mit al muzicii usoare romanesti” – compozitorul George Grigoriu, Super Magazin 07.1994; “O legendă vie a României, o artistă cu totul speciala” - J.National 9.07.2008; “Margareta Paslaru este o mare, mare artista” – regizoarea Elisabeta Bostan, Adevarul 27.09.2008; “Mitul Margareta Paslaru continua sa traiasca!” – Jurnalul Saptamanii, Tel Aviv 5.11.2009 I. Segal; “Talentul universal al Margaretei Paslaru reprezinta intr-adevar un fenomen extraordinar” – Borba, Belgrad 1965; “Am considerat parcurgand paginile de creatie ale Margaretei Paslaru ca domnia sa face parte din clasicismul muzicii romanesti prin valoarea compozitiilor” - prof. dr. Mihai Cosma TVR3 2010; “Margareta Paslaru figureaza in Lexiconul Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor” – muzicologul Viorel Cosma - Aula Uniunii Compozitorilor 22.09.2008; “La începutul primăverii, doamna Margareta Pâslaru, un adevărat icon al muzicii românești, pășește în cel de-al 63 an de carieră artistică iar Muzeul Municipiului Bucureşti o omagiază prin organizarea unei expoziții retrospective. Margareta Pâslaru este o figură emblematică a lumii artistice românești, cântăreață, compozitoare, actriță și realizatoare TV și radio.” - muzeulmunicipiuluibucuresti.ro 26.02.2021; “Margareta Pâslaru este onorată ca una dintre cele mai complexe personalităţi ale culturii româneşti, cu o carieră absolut fabuloasă.” - Rador.ro, 09.07.2021

Faceți căutări pe acest blog

miercuri, 30 mai 2018

Oana Georgescu "Providenta" - recenzia albumului de autor Margareta Paslaru, aniversand 60 de ani de activitate

Sursa: Actualitatea muzicala nr.4_ aprilie 2018_ 'Providenta' Margaretei Paslaru, autor Oana Georgescu

“Providenţa” Margaretei Pâslaru
Lansarea albumului aniversar “Providenţa” al Margaretei Pâslaru a coincis cu sărbătorirea celor 60 de ani “activi pe multiple planuri”, muzicale, artistice şi caritabile. Să ne amintim faptul că “visătoarea care luptă pentru visele sale”, a debutat în 1958 la Casa de Cultură “Griviţa Roşie”, fiind acompaniată de Paul Ghentzer. Zece ani mai târziu, Margareta Pâslaru a fost aleasă să reprezinte România la prima ediţie a Festivalului „Cerbul de Aur”. Juriul internaţional i-a acordat o Menţiune, fapt ce a plasat ţara noastră printre laureaţii ediţiei inaugurale. Astfel, artista a fost invitată în anul următor să susţină un recital extraordinar acompaniată de formaţia condusă de Rolf Albricht.
De mai bine de 25 de ani, toate albumele realizate şi lansate au avut o finalitate umanitară. Şi de data acesta, drepturile de autor obţinute din vânzarea albumului vor fi donate Asociaţiei Nevăzătorilor din România, reprezentată la eveniment de preşedintele acesteia Tudorel Tupiluşi, dar şi de numeroşi membri. Şi toate acestea pentru că, aşa cum spunea Margareta Pâslaru, “în tinereţe ne străduim să ne facem un nume. La maturitate trebuie să folosim <numele> spre binele altora”...
Albumul de autor, ce cuprinde 20 de melodii (muzica aparţine Margaretei Pâslaru, care semnează şi versurile câtorva dintre piese) este un proiect discografic produs de “e-Multimedia” (Andrei Enescu, director Radio Clasic, unde emisiunea „Margareta Pâslaru de vorbă cu....” se bucură de mare audienţă) şi sponsorizat de Ion Antonescu (Marshal) şi UCIN. Înregistrările au avut loc în studioul compozitorului Jolt Kerestely, cu care artista lucrează din anul 1964, iar masterizările au fost realizate de Andrei Kerestely.
Numeroase CD-uri au inclus compilaţii cu sutele de piese ale celor 65 de compozitori care m-au solicitat, au fost peste 800 de înregistrări, iar altele, din repertoriul internaţional - filme, compoziţii muzică şi text, sau inspirate de versurile poeţilor, au adus bucurie milioanelor de ascultători. Prin urmare, la ceas aniversar, vă dăruiesc proprii compoziţii izvorâte din preaplinul frământărilor’’ - a mărturisit artista. ”De-a lungul anilor, m-au ales 65 de compozitori, regizori de televiziune, teatru, film, Radio, ceea ce a devenit un stimulent constant. Astfel, mi-am diversificat paleta posibilităţilor artistice. Şi noul album de autor confirmă varietatea melodică şi tematică. Gândul mă poartă acum către George Grigoriu, primul compozitor care mi-a remarcat timbrul vocal; inspirat, a scris pentru mine 29 de piese apărute pe zeci de discuri, inclusiv cele din coloana sonoră a filmelor <Tunelul> şi <Împuşcături pe portativ>”...
Celebra piesă “Lasă-mi, toamnă, pomii verzi” - cel mai longeviv şlagăr, se bucură de participarea actorilor Emilia Popescu, Marius Manole, Rodica Mandache, Mihai Bisericanu, Anca Sigartău, Silviu Biriş, Florin Zamfirescu. Încă de la finele anului trecut, artista lansase un prim single de pe acest nou disc cu melodia „O furnică poetă” (muzica: Margareta Pâslaru, versuri: Ana Blandiana): „Distinsa doamnă Ana Blandiana mi-a oferit un volum de versuri ilustrat de Doina Botez” – mărturisea artista onorată de UARF (Uniunea Autorilor şi Realizatorilor de Film) în 2016 cu Premiul de Excelenţă pentru întreaga carieră şi cu placheta “Artist plurivalent”. “Am savurat lectura cărţii <Întâmplări din grădina mea> schiţând la pian diverse melodii. Versurile care m-au inspirat şi-au păstrat prospeţimea... ″.
Compozitorii Jolt şi Andrei Kerestely, Stela Enache, George Nicolescu (piesa „Nani Făt-Frumos” este interpretată de George Nicolescu şi fetiţa Angela Gheorghiu), Natalia Guberna, actriţele Emilia Popescu, Eugenia Şerban şi Monalisa Basarab, Venera şi Paul Stângă (Casa de Discuri EUROSTAR), Alexandra Cepraga, Lucia Popescu Moraru, Augusta Lazarov Petrescu, Florentina Opriş au fost doar câţiva dintre cei care au ţinut să o susţină şi să obţină primele autografe pe albumele caritabile, alături de zecile de admiratori.
„Fericită coincidenţă! 2018 marchează Marea Unire, 90 de ani de Radio, iar pentru mine 60 de ani activi, de la debutul care a creat un impact durabil.” – mărturisea Margareta Pâslaru. „În 1968 serbam primii zece ani Onewoman show cu trupa Rolf Albricht; aveam 25 de ani. Peste Ocean, în 1998, am recapitulat 40 de ani activi prin recitalul <Vine, vine … Margareta>, un turneu în Canada şi SUA cu trupa Radu Goldiş, apoi a venit 2008 şi am aniversat cei 50 de ani de carieră, în Aula Uniunii Compozitorilor... Viaţa artistică dăruită publicului a continuat prin creaţii proprii, muzică populară, emisiuni radiofonice, cartea <Eu si Timpul>, susţinerea tinerilor, acţiuni în folosul societăţi. Numeroase CD-uri au inclus compilaţii cu piesele celor 65 de compozitori care m-au solicitat, sute de piese. Prin urmare, la aniversarea din 2018 vă dăruiesc proprii compoziţii izvorâte din preaplinul frământărilor mele. (...) Risc de când mă ştiu, cu fiecare primă audiţie, cu fiecare emisiune TV, cu fiecare compoziţie proprie, risc! Longevitatea creatoare, activitatea neîntreruptă pe multiple planuri au perpetuat dinamica maturităţii roditoare. O constantă în diversitatea albumului rămâne starea descrisă de poetul Virgil Carianopol, în care m-am regăsit: <Sunt flacără, sunt jar, sunt pară, merg printre oameni luminând... Şi ard şi ard aşa într-una...> (compoziţia „Flăcări” – n.a.). Instinctiv, am păstrat melosul românesc adăugând ritmuri contemporane. În fiecare deceniu am rezonat la prezentul acelei epoci, beneficiind de orchestraţii ancorate în actualitate. Mulţumesc orchestratorilor Andrei Kerestely, Călin Grigoriu, George Popa, Nicu Patoi şi Radu Goldiş, pentru flexibilitate, pentru că mi-au respectat armoniile, sugestiile, ceea ce a sudat colaborări de durată”. Printre orchestratorii pieselor incluse în albumul „Providenţa” s-au numărat şi Mircea Drăgan, Rolf Albrich, Adrian Antonescu, remarcând şi piesa „Ceasul vrăjitor” cu Margareta Pâslaru, la pian, soloul de violoncel al lui Ştefan Cazacu şi cel de acordeon al lui Paul Gheorghe.
(Foto: Lucian Năstase)
Oana GEORGESCU