"Margareta Paslaru Un mit al muzicii usoare romanesti” – compozitorul George Grigoriu, Super Magazin 07.1994; “O legendă vie a României, o artistă cu totul speciala” - J.National 9.07.2008; “Margareta Paslaru este o mare, mare artista” – regizoarea Elisabeta Bostan, Adevarul 27.09.2008; “Mitul Margareta Paslaru continua sa traiasca!” – Jurnalul Saptamanii, Tel Aviv 5.11.2009 I. Segal; “Talentul universal al Margaretei Paslaru reprezinta intr-adevar un fenomen extraordinar” – Borba, Belgrad 1965; “Am considerat parcurgand paginile de creatie ale Margaretei Paslaru ca domnia sa face parte din clasicismul muzicii romanesti prin valoarea compozitiilor” - prof. dr. Mihai Cosma TVR3 2010; “Margareta Paslaru figureaza in Lexiconul Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor” – muzicologul Viorel Cosma - Aula Uniunii Compozitorilor 22.09.2008; “La începutul primăverii, doamna Margareta Pâslaru, un adevărat icon al muzicii românești, pășește în cel de-al 63 an de carieră artistică iar Muzeul Municipiului Bucureşti o omagiază prin organizarea unei expoziții retrospective. Margareta Pâslaru este o figură emblematică a lumii artistice românești, cântăreață, compozitoare, actriță și realizatoare TV și radio.” - muzeulmunicipiuluibucuresti.ro 26.02.2021; “Margareta Pâslaru este onorată ca una dintre cele mai complexe personalităţi ale culturii româneşti, cu o carieră absolut fabuloasă.” - Rador.ro, 09.07.2021

Faceți căutări pe acest blog

luni, 25 martie 2019

Margareta Paslaru, povestea unei fotografii


Sursa: adevarul.ro_ 25 martie 2019, autor Diana Frîncu

Povestea unei fotografii: cum a ajuns Margareta Pâslaru, de doar 21 de ani pe atunci, să joace alături de marele Caragiu
 Toma Caragiu şi Margareta Pâslaru în piesa ”Opera de trei parale”, în regia lui Liviu Ciulei

O fotografie rară, expusă în foaierul teatrului din Ploieşti, surprinde un moment special din istoria artei teatrale din România. Maestrul Toma Caragiu alături, pe scenă, de Margareta Pâslaru, în piesa ”Opera de trei parale” de Bertolt Brecht.
Fotografia este din 1964, an în care artista, cunoscută publicului în primul rând pentru cariera sa muzicală, debuta ca actor pe scena unuia dintre cele mai imporante teatre din ţară. Cel care a ”răpit-o” muzicii nu a fost Toma Caragiu, ci regizorul Liviu Ciulei, care descoperise talentul dramatic în tânăra aflată la începutul carierei.
"Opera de trei parale" de Bertolt Brecht în regia lui Liviu Ciulei s-a jucat pe scena Teatrului ”Lucia Sturza Bulandra” şi a avut sute de reprezentaţii. În 1964, Toma Caragiu era unul dintre cei mai apreciaţi actori români, se afla în vârful carierei. De 11 ani deţinea funcţia de director al teatrului din Ploieşti al cărui destin avea să-I conducă până în 1965.
Margareta Pâslaru era însă la debut de carieră. Avea doar 21 de ani când a fost aleasă de marele regizor să urce pe scenă alături de mult mai cunoscutul Toma Caragiu. Debutase pe micul ecran doar cu patru ani mai devreme în emisiunea lui Valeriu Lazarov, ”Toată lumea face sport”, unde a interpretat o piesă în limba italiană. Apariţia ei a fost un mare succes, certificat puţin timp mai târziu de un record de vânzări pentru primul ei disc înregistrat la Electrecord.

Toma Caragiu alături de o altă mare artistă a teatrului românesc, Clody Bertola, în piesa ”Lungul drum al zilei către noapte”, pusă în scenă în anul  1976. Un an mai târziu, Toma Caragiu avea să moară în timpul marelui cutremur

1964 a fost cu siguranţă anul de lansare al Margaretei Pâslaru ca actor. Doi ani mai târziu, regizorul Francisc Munteanu o va distribui în filmul ”Tunelul”, alături de Florin Piersic, Ion Dichiseanu şi Ştefan Bănică. Urmează apoi celebrul film pentru copii ”Veronica”, în regia Elisabetei Bostan, în care Margareta Pâslaru interpretează rolul unei educatoare.
Margareta Pâslaru se va mai întâlni cu actorul Toma Caragiu pe marele ecran în ”Gloria nu cântă”, un film din anul 1976, în regia lui Alexandru Bocăneţ.

Toma Caragiu împreună pe scenă cu Grigore Vasiliu Birlic, în ”D'ale carnavalului”, de I.L caragiale (1968)

Margareta Pâslaru alături de Toma Caragiu nu este singura fotografie specaală expusă în holul teatrului ploieştean. Maestrul, care avea să conducă această instituţie de cultură timp de 12 ani, în perioada 1953 (avea doar 28 de ani când a preluat frâiele teatrului) şi până în 1965, a fost surprins pe scenă de fotografii vremii alături de alţi mari artişti.
Într-una dintre fotografii apare împreună cu Grigore Vasiliul Birlic, în piesa ”D-ale carnavalului”, de I.L Caragiale (1968) sau alături de Clody Bertola în piesa ”Lungul drum al zilei către noapte” de Eugene O’ Neill (1976).
  

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu