Sursa: Actualitatea
muzicala nr.5 / mai 2014 / autor Octavian Ursulescu
Albumul cu amintiri
Revedere
emoţionantă, după 45 de ani, pe scena Sălii Palatului, unde Margareta Pâslaru
i-a înmânat lui Mireille Mathieu, înrămată, fotografia laureaţilor Galei MIDEM
(Târgul internaţional al discului şi al editurilor muzicale), din ianuarie
1969, de la Cannes! Ocazie pentru noi să reamintim şi celor mai tineri că am avut
întotdeauna artişti cu care să ne mândrim. Spre deosebire de celelalte ţări,
unde “Discul de aur” se acorda pentru un disc, LP sau single, la noi se
totalizau vânzările, Margareta primind acest trofeu în decembrie 1968, pe baza
vânzărilor uluitoare pentru acele vremi, verificate şi aprobate de Consiliul de
stat pentru cultură şi artă. Pentru a avea o imagine, încă de la debut, în
1961, vânduse 20.000 de unităţi cu “Chemarea mării” de George Grigoriu, apoi,
prin 1963- 1964 vindea numai în ţările socialiste în jur de 300.000 de
exemplare anual, după cum scria presa din RDG sau Ungaria. Organizarea, tipic
românească (nu s-a schimbat nimic până azi, staţi liniştiţi!) a făcut ca
discurile Margaretei Pâslaru să ajungă la Cannes... după încheierea târgului!
Chiar dacă atunci conducerea politică nu încuraja foarte tare mediatizarea unor asemenea succese internaţionale, publicaţiile “Contemporanul” şi “Săptămâna” au acordat spaţii acestei premiere pentru ţara noastră. Pe scena de la Cannes campioana vânzărilor din ţara noastră a stat alături de, între alţii, Amalia Rodrigues, Dalida, Udo Jürgens, Mireille Mathieu, Adriano Celentano, James Last, Adamo, Karel Gott, Muslim Magomaev (care a făcut un succes uriaş în URSS cu “Să cântăm chitara mea” de Temistocle Popa!), Patty Pravo, Peter Alexander, Juan Manuel Serrat, toţi recompensaţi cu un simbolic “Disc de marmură”. Mai putem visa azi la o asemenea companie? La Gala trofeelor, desfăşurată pe 25 ianuarie 1969, au cântat, ca invitaţi de onoare, Gilbert Bécaud, Sergio Endrigo, Massiel, Mary Hopkin. Doi dintre aceştia au fost legaţi de acordarea unor trofee MIDEM pentru creaţie, lui Bécaud pentru “Et maintenant” şi lui Ruskin pentru “Those Were the Days” (“Le temps des fleurs” în variant franceză), cu care solista galeză Mary Hopkin a triumfat la Eurovision. De fapt acest cantec este o adaptare a unei melodii populare rusesti inregistrata prrin anii’20 “Daragoi dlia maia” (Mi-eşti drag). Interesant este faptul că discul lui Hopkin a fost produs de Paul McCartney, la casa Apple! Revenind la marea galăMIDEM, aici s-a acordat şi un super-trofeu lui Maurice Chevalier, la împlinirea a 80 de ani. De menţionat că în 1968 Margareta Pâslaru fusese laureată a puternicelor festivaluri internaţionale de la Sopot (Polonia) şi Braşov (“Cerbul de aur”). Dar apreciata noastră artistă nu s-a cantonat niciodată în trecut, oricat de strălucit ar fi el: de curând a înregistrat o compoziţie a lui Jolt Kerestely, pe un text propriu, “Iubiri platonice”, şi a lansat albumul “Actorii cantă”, încasările acestuia fiind vărsate, ca de obicei, în scopuri umanitare.
________________________________________________________________________________
Sursa: Actualitatea
muzicala nr. 2 / femruarie 2014 / autor Octavian
Ursulescu
Creaţiile Margaretei
De-o viaţă, adică de vreo 55 de ani, de când a
debutat, ne-am obişnuit să-i spunem, simplu, Margareta... Anii au trecut, artista
s-a maturizat, iar între piesele pe care le lansa apăreau tot mai mult creaţii
proprii, pe care în ultima vreme compozitoarea s-a gândit (şi bine a făcut) să
le ofere tiparului, spre folosinţa şi desfătarea celor care mai preţuiesc
muzica uşoară. De curând a apărut, la editura “Glissando” a Universităţii
naţionale de muzică Bucureşti, Caietul II, tipărit în elegante condiţii grafice,
un singur reproş fiind legat de absenţa diacriticelor, în interior. Caietul
poartă titlul “Margareta Pâslaru şi creaţiile sale” şi supratitlul “Libertatea
nu se învaţă...”, pornind de la primul din cele 26 de cântece. Între acestea se
numără adevărate şlagăre, cum ar fi “Lasă-mi, toamnă, pomii verzi!” sau
“Turneul”, dar în general sunt piese mai noi, unele elaborate în perioada când
artista locuia în SUA (“Our day, Children’s day” – când i-a convins pe
americani să serbeze Ziua copilului de 1 iunie, “Un pod peste Ocean”), altele
legate de implicarea Margaretei în acţiuni umanitare (“Fii voluntar!”) - se
ştie, de altfel, că toate încasările rezultate din vânzarea discurilor şi
cărţilor sale sunt colectate în scopuri caritabile. Majoritatea melodiilor este
semnată, muzică şi text, de Margareta Pâslaru, dar la unele creaţii autoarea
face apel la versuri aparţinând unor Mihai Eminescu, Agatha Grigorescu Bacovia,
Romulus Vulpescu, Elena Farago, Adrian Păunescu, Ana Blandiana, Constanţa
Buzea. Caietul include fotografii şi aprecieri din partea unor personalităţi,
fiind o micuţă şi frumoasă carte de 60 de pagini, pe care v-o recomandăm cu
căldură.
________________________________________________________________________________
Sursa: Actualitatea
muzicala nr. 1 / ianuarie 2014
Margarea Paslaru_ 'Margareta 70'
Un
album cu adevărat de colecţie, editat de Fundaţia Radio România (sperăm să aibă
şi difuzare pe măsură, fiindcă toate drepturile de autor sunt cedate “Băncii de
alimente” a Crucii roşii), retrasând 55 de ani de carieră exemplară. CD-ul
include 14 piese, 2 spoturi şi un medallion radiofonic, între care 8 compoziţii
ale protagonistei şi 3 piese folclorice. Alte 3 piese sunt semnate de Jolt
Kerestely (înregistrările s-au făcut la “Midi Sound Studio”, cu Jolt şi Andrei
Kerestely) şi Ovidiu Lipan Ţăndărică. Ca de obicei, Margareta Pâslaru compune
fie pe versuri proprii, fie pe cele ale poeţilor noştri, de această dată fiind
vorba de Mihai Eminescu, Elena Farago, Agatha Grigorescu Bacovia. Notăm, între
altele, titluri cum ar fi “Libertatea nu se învaţă”, “Ce suflet trist”,
“Amanţii mei sunt cărţile-nţelepte”, “Era o fântână”, “El te aşteaptă”,
“Fericirea mult visată”, “Tango Toledo”. Albumul include un booklet consistent,
ilustrat cu multe fotografii, şi evidenţiază colaborarea cu Călin Grigoriu,
Capriel Dedeian (chitară), Marcian Petrescu (muzicuţă).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu