Sursa: revista Contemporanul nr. 2(827), februarie 2021_ supliment Bucuresti in cinci minute
63 de ani de carieră încununată de succes
Longevitatea creatoare a Margaretei Pâslaru
Despre
„focul sacru” al Margaretei Pâslaru s-a scris extensiv. Prin publicarea
volumului „Eu și Timpul. Viață, vocație, pasiune” în 2012, pe care artista îl
intitulează un „minidocumentar al propriilor experiențe”, aceasta ne-a invitat
să pătrundem în lumea intimă a creației sale, o galerie de „neliniști, trăiri
dramatice, rebeliuni, duioșii, neastâmpăr, zbucium…”. Fiecare pagină vine să
ordoneze experiențele, mult prea adesea subiectiv analizate în presă, tușe
expresive care compun portretul harului.
Tot
în paginile volumului găsim și „secretul” longevității artistice. „Mintea îmi
lucrează fără oprire, privesc înainte, pășesc în ritmul curiozității, expir
durerile și inspir mai tot ce derivă din actul artistic”. Diversitatea
mijloacelor de exprimare artistică, munca asiduă, privirea îndreptată spre
potențialul fiecărei clipe și datoria față de public sunt principiile
ordonatoare ale dezvoltării Margaretei Pâslaru în lumea artei.
Efervescența artistică a mediului familial, în care sculptura, pictura, muzica și dansul dialogau, s-a condensat în forța creatoare a tinerei Margareta. Astăzi, Muzeul Municipiului București are în grijă două ipostaze reprezentative care o înfățișează pe Margareta în copilărie și în primii ani ai afirmării: bustul realizat de bunicul artistei, Ion Dimitriu-Bârlad, și cel al sculptorului Corneliu Medrea.
Afis
„Opera de trei parale”, autor Liviu Ciulei, 1964 |
Zestrea artistică i-a dezvoltat și alimentat
imaginația, iar încercările din perioada copilăriei s-au transfigurat treptat
în muzică. Compozitorul Elly Roman descria în 1968 timbrul vocal al cântăreței:
„…izbucniri neașteptate ale unor răzvrătiri vocale neauzite până atunci dădeau
din capul locului o amprentă cu totul personală noii cântărețe și parcă
prezenței vuietului mării i se adăugau hăurile munților, pădurilor, câmpiilor
noastre…”. Încă de la primii pași în muzică, Margareta este solicitată de profesioniști
ai domeniului, de-a lungul carierei peste 65 de compozitori încredințându-i
creațiile, aproape 700 de melodii. A cântat în ritmuri variate, de la rumba
lentă, vals, foxtrot, tangou, cha-cha, mambo, sirtaki până la twist, limbo,
slow-rock, reggae, blue, shake şi folclor. Stilul său devine „o veritabilă
știință a interpretării ce vizează conciziunea, precizia fiecărei intonații, a
fiecărui gest și a fiecărei mișcări, în scopul comunicării cu maximă elocvență
a conținutului cântecului”(A. Sandu, 1969). Asemeni unui sculptor, Margareta
Pâslaru și-a modelat și cizelat fără încetare talentul: interpretativ, de
compozitor și textier. Acel „tot” numit succes este pentru artistă, contopirea
perfectă a elementelor „muzică-text-orchestrație”, „în care interpretul este
mesagerul ales de compozitor pentru a prezenta creația în fața publicului.”
Pregătirea
spectacolelor a captivat-o mereu, în cel mai mic detaliu, perfecționismul sau
„obsesia armoniei lucrului bine făcut” fiind și o sursă de nefericire. Talentul
creației vestimentare se desprinde tot din acea zestre a copilăriei,
metaforică, dar și palpabilă. În turnee nu îi lipseau toaletele cu motive
tradiționale, fiecare devenind un prilej de a povesti cu mândrie despre
România. Costumele sunt și astăzi create special pentru textul unei melodii, o
fecundare a artelor care i-a însoțit cariera.
Bustul MARGARETA realizat de Corneliu Medrea |
Datorită anilor de intensă pregătire și muncă,
înfruntând nu de puține ori prejudecățile și constrângerile vremii, cântăreața
câștigă numeroase premii la festivaluri, competiții naționale și internaționale
(de la Sopot până în Cuba), „Discul de Aur” oferit de Casa de Discuri
Electrecord și de Consiliul de Stat pentru Cultură și Artă (CSCA) și „Discul de
Marmură” – Trofeul MIDEM de la Cannes.
Scena și ecranul au fost alte spații ale consacrării talentului actriței Margareta Pâslaru, iar roluri precum Polly („Opera de trei parale”), Iulia („Tunelul”), Ruxandra („Un film cu o fată fermecătoare”) sau Zâna cea bună („Veronica” și „Veronica se întoarce”) rămân gravate în memoria generațiilor. Fiecare regizor i-a descoperit posibilitățile nelimitate, actrița interpretându-și rolurile cu o siguranță scenică remarcabilă. Cele 94 de afișe donate recent de artistă Muzeului Municipiului București sunt tot atâtea mărturii ale colaborărilor avute cu distinse personalități: regizorul Liviu Ciulei, Maria Tănase, Toma Caragiu, Ștefan Iordache, Marin Moraru ș.a.
O piesă vestimentară donată muzeului |
În cei 25 ani petrecuți în SUA, pe lângă activitatea artistică bogată și specializări în domenii conexe, Margareta Pâslaru a îmbrățișat și voluntariatul, oferind prin gesturile sale de caritate alinare celor uitați de lume în casele de bătrâni și copiilor din orfelinate. În ultimul deceniu, datoria față de public a transformat-o pe Margareta Pâslaru într-un veritabil artist-mecena, în înțelesul termenului care integrează toate aspectele operei de binefacere: la magnificentia (noblețea sufletească), la liberalitas (generozitatea), la donatio (donația). Prin muzică, din vânzarea discurilor, a adunat fonduri pentru instrumentiștii pensionari ai orchestrei lui Sile Dinicu, sub bagheta căruia ea a înregistrat sute de piese la radio și televiziune, dar și muzica filmelor în care a jucat, a oferit burse studenților de la Academia de Teatru și Film din București timp de doi ani, a contribuit la campaniile naționale „Banca de Alimente-România” sau „Artiști pentru Artiști” – UNITER.
„Dacă
pentru noi, muritorii de rând, timpul n-are răbdare şi trece ca tăvălugul
printre noi şi peste noi, de cele mai multe ori, iată, instituţia Margareta
Pâslaru a încremenit într-o poză de statuie antică, în care ne-a făcut mai bine
de 50 de ani nouă, românilor, şi nu numai lor, şi pe multe alte meridiane ale
lumii, viaţa mai trăibilă, mai posibilă, ne-a făcut să visăm, ne-a făcut să ne
identificăm cu ochii aceia frumoşi o izbândă de fiecare dată, precum farul din
Alexandria. Şi nu întâmplător spun precum farul din Alexandria pentru că în
spatele Margaretei Pâslaru se află o bibliotecă, o pinacotecă, un muzeu” – Ruxandra Săraru; Librăria Cărtureşti, 22.10.2012.
Articol de Alexandra Rusu, muzeograf, Casa
Filipescu- Cesianu – Muzeul Municipiului București
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu