Sute de melodii ale celor 65 de compozitori care mi-au încredinţat lucrările lor (unii scriind special pentru mine) au apărut pe zeci de discuri de-a lungul anilor. De data aceasta am ales propriile piese, ca astfel, drepturile de autor ce mi se cuvin, sa fie directionate către campania "Artiştii pentru Artişti"- UNITER.
Pentru
mine, momentul magic al creaţiei este rezultatul unor acumulări
emoţionale, obsedante. Trăind stări arzătoare, cizelând lucrul până
la epuizarea îndoielii, găsind exprimarea artistică a unui
tumult sufletesc, formează "un tot". Melodiile care au întrunit
aceste condiţii chinuitoare au avut un succes deosebit. Erau rodul
pasiunii pentru meserie.
Cu
excepţia noilor înregistrări, piesele au fost selecţionate la cerinţa unui
public fidel. Vă redăm parfumul anilor în care ie-am compus, inclusiv acel
sunet de arhivă.., cu respectul cuvenit renumiţilor muzicieni-dirijori ai
Casei de Discuri "Electrecord", Teodor Cosma Alexandru Imre si Paul Ghentar. Nu i-am
uitat nici pe directorii care m-au invitat an de an, Nestor Gheorghiu, Teodor Carţis, Grigore Petreanu, Cornelia
Andreescu şi colaboratorii Fredi Negrescu, Luli Cristea,
Cristian Păunescu, Emil Mihai.
De
la această dublă sărbătoare - a discului de autor şi a jumătăţii de veac
prezentă pe discuri Electrecord - nu pot lipsi o parte din aranjori, în
ordinea colaborării) Alexandru Abramovici,
Mircea Drăgan, Radu Goldiş, Mircea Romcescu, Dan Dimitriu, Adrian Antonescu
şi Anthony Petosa, Andrei Kerestely, George Natsis.
Dăruiesc
tinerilor solişti aceste compoziţii cu speranţa că le voi reasculta în noua lor
interpretare originală...
Melodia
pe care am compus-o cu ani şi ani în urmă, inspirată de rugăciunea «Tatăl nostru»
încheie simbolic acest disc de autor, ca o pioasă recunoştinţă pentru harul
primit.
Generoasele
resurse artistice ale interpretei de neuitat care a fost şi este Margareta
Pâslaru riscă, prin acest florilegiu de piese reprezentative să fie concurat de
valenţele compozitoarei susţinute prin harul inspiraţiei, muzicalitate
înăscută, şi fiorul sensibilităţii poetice de altitudine. Un set de creaţii ce
farmecă, subjugă si înobilează.
Octavian Lazăr Cosma -
2010
Pentru
glasul ei unic, cu sonorităţi de bucium şi harfă, pentru talentul ei impetuos
şlefuit cu atâta inteligenţă şi ambiţioasă stăruinţă, Margareta a primit
recompensa maximă: dragostea credincioasă şi definitivă a publicului. Câţi
artişti nu şi-ar da viaţa pentru o iubire de o jumătate de secol.
Sanda Faur - jurnalist
si romancier - 2010
Margareta
Pâslaru, "Marea Doamnă a muzicii uşoare româneşti", în Israel. Un
idol absolut al muzicii uşoare româneşti, interpretă legendară a unor şlagăre
de neuitat, soseşte in Israel. (...) Mitul Margareta Pâslaru continuă să
trăiască!
Ioram Segal - 5
Noiembrie 2009
"JURNALUL
SAPTAMÂNII" Tel Aviv
(...)O
activitate care o surprinde atât ca interpretă de muzică populară, muzică
uşoară dar, în acelaşi timp, chiar şi de compozitoare.
Margareta
Pâslaru figurează în Lexiconul Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor (...)
Eu nu sunt regizor de film dar, la Margareta Pâslaru,
am
senzaţia că dumneavoastră regizorii de film ii luaţi în prim plan ceva...Ochii...
Exact, ochii. Dacă ar fi trăit Tonitza să ştiţi că Margareta Pâslaru i-ar fi
fost într-adevar muză.
Viorel Cosma - Aula
Uniunii Compozitorilor 2008
O legendă vie a
României, o artistă cu totul specială.
JURNALUL NATIONAL- 9 iulie
2008
(...)
o Margareta care a ştiut întotdeauna care-i este drumul. Un drum, pe care şi
l-a croit singură, dar cu încrederea în îndrumarea noastră, conştienţi fiind de
faptul că se năştea o stea.
Ileana Pop - 2007
Margareta
Pâslaru va rămâne veşnic în inimile românilor, care şi-au trăit tinereţea
cu muzica ăi filmele ei. Pe vremuri i se spunea “Pâslăriţa”. A făcut
performanţă în muzică la 15 ani şi a fost primită cu braţele deschise în teatru
şi cinematografie. Margareta - un mit al muzicii usoare româneşti!
Discomania – 12
noiembrie 2007
SE NASTE O COMPOZITOARE -
(...)Prima
ei compoziţie s-a chemat “A nimănui
sunt...” şi a reţinut atenţia lui Lazarov, care a încurajat-o şi a
girat recitalul ei de la “Cerbul de aur”, alături de formaţia Rolf Albricht. “Păsări” şi “Lasă-mi, toamnă!”, au confirmat acest
har, creaţiile ei cucerind publicul: “Romanţa
soarelui”, “Tare-am fost”, “Timpul”, “Nu!”, “Soldăţelul” (cine
nu-şi aminteşte savuroasa parodie a bunului prieten, Toma Caragiu, dintr-un
show tv), “Balada focului”, ”Aş
vrea să fiu o stâncă”, “Alergători de cursă lungă”, “Dacă ai ghici”, “Tulburătoare
primăvară”, “Bunicii mei”, “E-o luptă-n toate cele”, “Ce bine ar
fi.,”, “Spune tu”, “Regret”, “Ceasu-i un vrăjitor”, “Lasă-mi
toamnă, pomii verzi”, “Despotici în uimire”, “Zgâtie de fată”,
“Păsările”, “Riscul”, “Diamant fermecat”, “Şi viaţa merge mai departe”,
“Flăcări”, “Nu vreau să moară florile de măr”, apelând nu o dată la
versurile unor poeţi cum ar fi Eminescu, Minulescu, Blaga, Virgil Carianopol,
Blandiana, Constanţa Buzea, Ion Horea, Adrian Păunescu…(...)
INDEPENDENTUL - Octavian
Ursulescu- 25 August 2006
Glasul
ei inconfundabil, prezenţa fermecătoare dar mai ales stilul de interpretare cu
totul personal o plasează în elita muzicii uşoare. Unii din cei mai importanţi
compozitori ai genului printre care: George Grigoriu, Temistocle Popa, Radu
Şerban, Vasile Veselovski, Camelia Dăscălescu, Florin Bogardo, Marcel Dragomir,
Marius Ţeicu, ii dedică piese, iar Margareta le transformă în şlăgare. Ea
însăşi s-a remarcat ca o inspirată compozitoare, multe din piesele pe care le
crează obţin un mare succes de public.
Grigore Petreanu
Director Electrecord – 2000
Margareta
Pâslaru - Un mit al muzicii uşoare româneşti.
George Grigoriu
SUPER MAGAZIN -1994
În
ultimii ani, Margareta Pâslaru a
atras în mod deosebit atenţia prin talentul ei - real - de compozitoare. Se
remarcă, din ce în ce mai mult, bogata-i inventivietate melodică şi ritmică şi
acea intuiţie rară de a genera mult râvnitele şlagăre, niciodată banale,
întotdeauna pline de vitalitate! Margareta Pâslaru stie să dea naştere şi unui
climat de suavă poezie, asociat unui timbru
cu rezonanţe de violoncel, precum şi unui joc de scenă sugestiv, toate
la un loc indentificându-se cu omenescul muzicii strălucind în curcubeu...
Doru
Popovici - compozitor
Informaţia - 1981
(...)
într-o foarte scurtă retrospectivă a activităţii dv., aş trece premiul MIDEM. “Discul de marmură” primit
la Cannes în 1969 la cea de-a III-a ediţie a Târgului Internaţional al
discului şi editurilor muzicale. “Discul
de aur” primit în România tot în 1969. Premii la Festivalurile
Internaţionale din Sopot, Tokio, Malta, 400 de reprezentaţii cu "Opera de
trei parale", filme, reviste muzicale
Ce
înseamnă "Alergători de cursă
lungă"?...
“-
Ca orice compoziţie a mea, o confesiune. Îmi cânt mie, un dor, o speranţă, un
îndemn. Şi încerc apoi să le împărtăşesc celor care mă ascultă "Aleargă,
aleargă / Chiar de întâlneşti obstacole în cale / Aleargă, aleargă / Rezistă
oricât de greu ţi-ar fi / Aleargă, aleargă / Şi mai ales, nu te opri". Cam
aşa imi cânt şi le cânt oamenilor. Amărăciuni, bucurii, reuşite, eşecuri -
peste toate trebuie să treci, trebuie să le învingi.”
-
Cum credeţi că poate rezista anilor, un cântăreţ de muzică uşoară?
“-
Muncind enorm, devenind dintr-un bun meseriaş, un artist.”
Lucia Manolescu
Magazin -7 iulie 1973
Margareta Pâslaru mă
copleşeşte, pur şi simplu mă emoţionează. Şi nu numai pe mine. Poate pentru
cântecul acela frumos - atât de frumos,chiar dacă este trist - "A nimănui sânt eu" (prima
ei compozitie), poate pentru acea "
Balada a focului" - duioasă şi dramatică, în acelaşi timp, sau
pentru "Dragoste
flamânda" şi "Pasiunea" (pline
de patimă), sau "Timpul" şi "Duminica fara el" (ultimele
ei compozitii). Deţinătoarea a şase premii internaţionale, cunoscută în peste
20 de ţări (Canada, Anglia, Franţa, Spania, R,F a Germaniei), Margareta Pâslaru
este de acum o personalitate, care cântă şi dansează la fel de bine cum compune
şi-şi aşterne pe hârtie câte o fărâmă din suflet în versurile tulburatoarelor
ei cântece. De cinci ani, de când revista "Flacăra" a inaugurat
"top"-ul cântăreţilor de muzică uşoară, deţineţi locul întâi şi, în
ultimul timp, şi al teletop-ului inaugurat la TV.
AURORA POP
Crişana - 11 iunie 1972
Cine
a ascultat recitalurile din ultimul timp de la Sala Palatului şi de la grădina
Boema s-a convins şi de talentul ei de compozitoare şi autoare de texte: "A nimănui sunt", "Bătrânul comisionar" "Ceasul",
etc. La Festivalul de la Sopot 1968 Margareta Pâslaru a obţinut un frumos
succes cu cântecul "Viva Maria, succes confirmat de acordarea
Premiului III.
Almanahul Flacăra - 1969
Un
început promiţător se anunţă bunăoară în conţinutul propriilor sale compoziţii:
"A nimănui" şi "Ceasul", pe care le cântă în
cadrul acestui recital şi care par a constitui o nouă dezvoltare a capacităţii
sale de exprimare. Pentru că orice s-ar spune, la 25 de ani ai incă multe de
spus!"
Nestor Gheorghiu
Director Electrecord 1968
Margareta. Cunoaşteţi
acest titlu, devenit emblemă? (...) Va dovedi îndemânare şi în postura grea
(atunci când nu te mulţumeşti să fii un pseudo - profesionist) de compozitoare.
Margareta Pâslaru, sau mai pe scurt Margareta, asa cum işi semnează astăzi
discurile, nu-şi datorează ascensiunea şi perenitatea doar talentului.
Margareta este o valoare reală şi stabilă pentru că şi-a conjugat însuşirile
native cu o putere de muncă exemplară şi cu o curiozitate profesională de la
care mulţi ar avea de învăţat..
Saşa Georgescu - textier
revista Discul 1975
"Recitalul
de autor, susţinut de Margareta
Pâslaru, s-a bucurat de un deosebit succes de public, cântecele ei
reprezentându-i complex personalitatea. În creaţie, Margareta Pâslaru ştie să
fie sensibilă şi descriptivă (melodiile: “Romanta soarelui” şi “Tare-am fost”), spirituală şi ironică (“Eu şi Timpul”), sau dinamică şi voluntară (“NU !”). Atât pitorescul
moment folcloric, realizat de interpreta - autoare, cât şi includerea
şlagărelor “Păsările” şi “Lasă-mi toamnă”, lansate la
precedentele ediţii ale concursului "Şlagăre in devenire", au
confirmat, în plus, faptul că Margareta Pâslaru este o demnă slujitoare a
zeiţei Eutherpe."
Valeria Popa Dogaru - revista
Muzica 1981
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu